Päällisin puolin lähes kaikki autonrenkaat näyttävät samanlaisilta. Jos perehdyt asiaan tarkemmin, huomaat että nykyaikainen rengasrakenne tarjoaa paljon paremman ohjattavuuden, ajotuntuman, kitkan ja polttoainetalouden kuin joitakin vuosia sitten kehitetyt renkaat.
Nykyaikaiset rengasrakenteet voivat sisältää jopa 200 erilaista raaka-ainetta. Niissä on myös monimutkainen teräsvyörakenne ja tietokoneella suunniteltuja kulutuspintakuvioita. Rengasvalmistajat pyrkivät tekemään mahdollisimman laadukkaita ja hyvännäköisiä renkaita.
Vyörengas mullisti rengasteollisuuden tullessaan markkinoille 1946. Nykyään, 70 vuotta myöhemmin, ei juuri muunlaisia renkaita olekaan. Tämä johtuu vyörenkaan hyvästä ohjattavuudesta, ajotuntumasta ja ulkonäöstä. Alla olevassa kuvassa näet vyörenkaan poikkileikkauksen.
Suurin kulutus kohdistuu renkaan uloimpaan osaan eli kulutuspintaan. Talvirenkaissa käytetään esimerkiksi kylmälle ja liukkaalle tienpinnalle suunniteltua kulutuspintakuviota. Vastaavasti kilparenkaissa käytetään äärimmäisen korkeita lämpötiloja kestäviä kulutuspintakuvioita.
Kulutuspintakuvio voi vaihdella valtavasti eri valmistajilla. Kuviopalat tarttuvat tiehen etu- ja takareunallaan. Niihin on pidon parantamiseksi myös usein leikattu viiltoja (=lamellointi). Kulutuspintakuvion urat johtavat veden pois renkaan alta.
1. Kulutuspinta
2. Kuvio
3. Kuviopalat
4. Urat
5. Lamellointi
6. Olkapää
7. Suojakerros
8. Vyökerros
9. Runkokerros
10. Kolmioliuska
Useimmissa nykyään valmistetuissa renkaissa on kulutuspinnan alla, renkaan jalkaosasta toiseen, säteittäin kulkevia tekstiililankoja vanteeseen nähden kohtisuorassa. Nämä ovat niin sanottuja vyörenkaita, jotka on vahvistettu myös kulutuspinnan alla sijaitsevalla teräsvyöllä. Jos langat kulkevat vinoittain renkaan yli, rengas on niin sanottu ristikudosrengas.
Vyörakenteen ansiosta rengas myötäilee paremmin tien epätasaisuuksia. Vyörakenne tuottaa myös paljon vähemmän kitkaa, minkä ansiosta rengas kestää selvästi pidempään. Renkaan runkokerroksen päällä on kahdesta tai useammasta kerroksesta koostuva vyö. Se on useimmiten terästä, mahdollisesti myös jotain muuta raaka-ainetta. Vyökerrokset asetetaan päällekkäin rengastyypin mukaan määräytyvässä kulmassa. Vyö- ja sivuseinäkerrokset ovat eri paksuisia renkaan ominaisuuksien vuoksi. Vyö on erillään kulutuspinnasta ja sivuseinämästä.
Vahvistetut renkaat ovat alkuperäisasennettuja monissa automalleissa. Renkaiden etu on, että niillä voidaan ajaa tyhjänä jopa 150 km (kuormasta riippuen). Tällaisia renkaita suositellaan lähinnä autoihin, jotka on alun perin toimitettu puhkeamattomilla renkailla, koska alkuperäisvanteiden muotoilu sopii paremmin tämän tyypin renkaille. Puhkeamattomat renkaat painavat yleensä hieman enemmän kuin perinteiset renkaat. Monet vaihtavatkin tavallisiin osittain paremman ajotuntuman, mutta myös hieman pienemmän polttoaineenkulutuksen vuoksi. ”Run flat” -renkaalla voi olla eri nimityksiä valmistajasta riippuen. Sivustollamme on hakutoiminto, jolla voit tutustua pelkästään tähän rengastyyppiin.
Henkilö- ja pakettiautoissa on käytettävä talvirenkaita joulu-, tammi- ja helmikuun aikana. Poikkeuksena ovat tilapäiset siirrot esimerkiksi korjaukseen tai katsastukseen. Nastarenkaita saa käyttää 1.11.–31.3. välisenä aikana tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin jälkimmäisen päivämäärän ollessa määräävä. Nastarenkaita saa käyttää muulloinkin jos sää tai keli sitä edellyttävät.
Liikenneturvan mukaan talvirengas voi olla nastoitettu tai nastoittamaton ns. kitkarengas. Talvirenkaassa on merkintä M tai MS.” MS (voi olla myös M+S, M.S, M&S tai M-S). Ne tulevat englannin kielen sanoista mud ja snow, muta ja lumi. Niin sanottu ympärivuotinen rengas on yhdistelmä kesä- ja talviolosuhteisiin tarvittavista rengasominaisuuksista. Koska kyseisiä renkaita ei ole tarkoitettu erityisesti talvikäyttöön, ne eivät ole sallittuja talvirengaspakon aikana.
Nastoitettu tai nastoittamaton?
Talvirenkaita on kolmenlaisia: nastoitetut, nastoittamattomat pohjoismaisiin olosuhteisiin soveltuvat ja nastoittamattomat eurooppalaisiin olosuhteisiin soveltuvat. Nastoittamattomia talvirenkaita kutsutaan kitkarenkaiksi ja ne soveltuvat joko pohjoismaisiin tai eurooppalaisiin olosuhteisiin. Nastarenkailla on tavallisesti kitkarenkaita parempi pito jäisillä teillä. Nastat myös karhentavat jäistä tienpintaa, jolloin nastattomatkin talvirenkaat saavat tiestä paremman otteen.
Pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitetuilla kitkarenkailla on talvikelillä nastoitettuihin talvirenkaisiin verrattavat ominaisuudet jäistä tienpintaa lukuun ottamatta. Märillä ja kuivilla talviteillä keskieurooppalaisiin olosuhteisiin soveltuvat kitkarenkaat ovat paremmat. Pohjoismaisiin olosuhteisiin soveltuvat kitkarenkaat on tehty pehmeämmästä kumiseoksesta ja niissä on enemmän lamelleja kuin keskieurooppalaisiin olosuhteisiin soveltuvissa kitkarenkaissa. Kulutuspinta lamelloidaan, jotta renkaasta tulee joustavampi ja se tarttuu alustaan isommalta alueelta. Kitkarenkailla on alhaisempi melutaso ja vierintävastus kuin nastarenkailla.
Nastattomilla talvirenkailla voi ajaa myös kesällä, mutta esimerkiksi jarrutusmatka on nastattomilla talvirenkailla pidempi kuin kesärenkailla. Renkaat myös kuluvat nopeasti korkeassa lämpötilassa. Kesärengas ei ole koskaan vaihtoehto kitkarenkaalle, sillä kesärenkaiden kumiseos on suunniteltu kesäkäyttöön ja se kovenee kylmällä säällä.
Muistilista talvirenkaista
Talvirenkaita on käytettävä 1. 12 – 29.2..
Urasyvyyden on oltava vähintään 3,0 mm.
Nastarenkaita saa käyttää 1.11 – 31.3 tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin.
Sallitut rengasyhdistelmät henkilöautolle ja perävaunulle talvikelillä
Jos autossa on nastoitetut renkaat, niin myös perävaunussa pitää olla nastoitetut renkaat. Jos autossa on kitkarenkaat, perävaunussa voi olla joko nastoitetut renkaat tai kitkarenkaat.
Renkaan kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm. Talvirengaspakon aikana, 1. joulukuuta – 29. helmikuuta, enintään 3,5 tonnin painoisissa henkilö- ja pakettiautoissa ja niillä vedettävissä 0,75 – 3,5 tonnin painoisissa perävaunuissa kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 3 mm.
Renkaatvaihtoon.fi välittää turvallisuudestasi ja yhtyy yleiseen suositukseen, joka on vähintään 3 mm ympäri vuoden. Vesiliirron vaara kasvaa alle kolmen millimetrin urasyvyyksillä merkittävästi.
Miksi?
Liian alhainen rengaspaine nopeuttaa renkaiden kulumista. Jos ajetaan renkailla, joiden paine on 80 % suositellusta, renkaiden käyttöikä lyhenee 25 %. Jos rengaspaine on 70 % suosituksesta, voi renkaan käyttöikä pudota jopa puoleen. Ajettaessa liian alhaisilla rengaspaineilla myös polttoaineenkulutus kasvaa ja renkaan vakaus sivuttaissuunnassa huononee, mikä puolestaan lisää onnettomuusriskiä. Voit siis vähällä vaivalla säästää rahaa ja vähentää hiilidioksidipäästöjä samalla kun huolehdit omasta ja muiden turvallisuudesta!
Milloin?
Ota rengaspaineiden tarkistus tavaksi!
Mittaa rengaspaineet kerran kuussa ja tarkista aina tankatessasi renkaiden kunto silmämääräisesti. Rengaspaineen tarkistus unohtuu helposti. Renkaista poistuu ilmaa koko ajan, hitaasti mutta varmasti. Lisäksi renkaat altistuvat ajettaessa venymiselle ja pienille iskuille, mikä vaikuttaa myös rengaspaineeseen. Tarkista siis varmuuden vuoksi rengaspaineet aina tankatessasi. Jos me kaikki tekisimme tästä tavan, säästyisi sekä rahaa että ihmishenkiä.
Rengaspaineet on tarkistettava aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Varastossa olevista renkaista poistuu enemmän ilmaa kuin auton alla olevista. Monissa ajoneuvoissa pitää nykyään olla erilaiset rengaspaineet edessä ja takana, muista tämä seuraavassa renkaanvaihdossa.
Miten?
Tarkista rengaspaine renkaan ollessa kylmä.
Älä muuta lämpimän renkaan rengaspainetta. (Normaalisti rengaspaine kasvaa autolla ajettaessa).
Samalla akselilla olevissa renkaissa on oltava sama rengaspaine (toisin sanoen sama paine molemmissa etu- / takarenkaissa), mutta paine voi vaihdella etu- ja takapyörien välillä.
Venttiilinhatut on tärkeä kiristää kunnolla, koska niiden tarkoitus on suojata venttiiliä pölyltä ja lialta sekä tietysti estää ilman karkaaminen.
Mistä löydän tiedon siitä, millaiset rengaspaineet autossani tulisi olla?
Rengaspaineen mittausyksikkö on bar.
Oikean rengaspaineen löydät ajoneuvosi ohjekirjasta (tieto voi löytyä myös polttonestesäiliön luukun sisäpuolelta tai ovipilarista).
Paikallinen autoverstas tai vastaava voi olla avuksi. Ammattilaiset voivat selvittää autosi suurimman painon, kylmien renkaiden rengaspaineen ja autonvalmistajan suositteleman rengaskoon.
Rengasta ja vannetta yhdessä sanotaan pyöräksi. Auton ominaisuuksien kannalta on tärkeää valita oikea rengas ja vanne. Renkaatvaihtoon.fi:n ainutlaatuisella hakukoneella löydät asiakkaanamme aina omaan autoosi sopivat pyörät.
Rengas- ja vannekokoa saa vaihtaa, kun pyörä ei vaihdon jälkeen ulotu alkuperäisen lokasuojan ulkopuolelle tai ota kiinni auton koriin esimerkiksi jousituksen ääriasennossa tai käännettäessä ohjauspyörää ääriasentoon. Auton ajo-ominaisuuksiin olennaisesti vaikuttavat muutokset ovat laittomia. Jos pysytään auton alkuperäisessä rengas- ja vannekoossa tai sen lähellä, vaihdon ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Renkaatvaihtoon.fi:n ainutlaatuisella hakukoneella löydät juuri sinun autoosi sopivat tuotteet.
Asenna kokeeksi aina yksi pyörä ennen muiden pyörien asennusta. Pyörän pitää pyöriä kevyesti ja se ei saa ottaa mihinkään kiinni. Kun auto on laskettu pyörilleen, käännä ohjauspyörä ääriasentoon ja tarkista ettei pyörä osu sisälokasuojaan. Älä käytä ilma- tai sähkökäyttöistä ruuvinväännintä, tämä voi vahingoittaa vannetta ja pultteja/muttereita. Vanteiden asennuksessa tulee käyttää momenttiavainta ja kiristysmomentin tulee olla M12-pulteille/muttereille 110 Nm ja M14-pulteille/muttereille 130 Nm. Kiristä pultit/mutterit ristikkäin. Muista kiristää pultit/mutterit uudelleen noin 100 km ajon jälkeen.
Monet autoilijat eivät edes muista, koska ovat viimeksi tarkistaneet autonsa varapyörän. Tämä voi johtaa turhiin lisäkustannuksiin esimerkiksi hinauskulujen muodossa, jos/kun varapyörää tarvitaan.
VINKKEJÄ:
Muista tarkistaa vararenkaan ilmanpaine, mieluiten samalla kun tarkistat auton alla olevien renkaiden paineet. Huolehdi siitä, että sinulla on aina mukana vararenkaaseen sopivat pultit/mutterit.
Ennen vanhaan kaikissa autoissa oli vararengas. Nykyään se on yleensä korvattu varapyörällä, jollainen pitää olla tunkin kanssa jokaisessa autossa. Joillakin autovalmistajilla on tilan säästämiseksi joissakin automalleissa erityinen varapyörä. Nämä ovat yleensä pienempiä kuin tavalliset renkaat ja niillä ajettava matka on rajoitettu. Kilometrimäärä ilmoitetaan renkaassa.
Renkaan nopeusluokan löydät renkaan kyljestä. Esimerkiksi merkinnässä 205/55-R16 H, H-kirjain kertoo kyseisen renkaan nopeusluokan.
Talvirenkailla on yleensä kesärenkaita alempi nopeusluokka. Talvirenkaassa on karkeampi kuviointi ja pehmeämpi kumiseos, mikä tekee siitä kesärengasta epävakaamman suuremmissa nopeuksissa.
Autoon ei kannata asentaa renkaita, joiden nopeusluokka on suositeltua alhaisempi, koska se voi heikentää auton ajo-ominaisuuksia. Jos haluat paremman ohjattavuuden, voit valita renkaat suositeltua korkeammalla nopeusluokalla.
Älä koskaan asenna autoosi eri nopeusluokan renkaita! Tämä voi johtaa auton ennakoimattomaan heittelehtimiseen ja ajo-ominaisuuksien heikkenemiseen.
Tärkeimmät nopeusluokat:
HI | Km/h | HI | Km/h | HI | Km/h |
---|---|---|---|---|---|
L |
120 |
R |
170 |
W |
270 |
M |
130 |
S |
180 |
Y |
300 |
N |
140 |
T |
190 |
Z |
>240 |
P |
150 |
H |
210 |
|
|
Q |
160 |
V |
240 |
|
|
Kantavuusindeksi (Load index) on numerokoodi, joka löytyy rengaskoon ja nopeusluokan vierestä. Tämä vastaa suurinta renkaan kestämää kuormitusta nopeusluokan vastaamassa nopeudessa.
Vaihdettaessa rengas- ja vannekokoa on otettava huomioon renkaan ympärysmitta ja auton alkuperäinen renkaiden kantavuusindeksi. Alla näet kantavuusindeksin (LI) kiloissa.
LI | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg | LI | kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
40 |
140 |
80 |
450 |
120 |
1400 |
160 |
4500 |
200 |
14000 |
41 |
145 |
81 |
462 |
121 |
1450 |
161 |
4625 |
201 |
14500 |
42 |
150 |
82 |
475 |
122 |
1500 |
162 |
4750 |
202 |
15000 |
43 |
155 |
83 |
487 |
123 |
1550 |
163 |
4875 |
203 |
15500 |
44 |
160 |
84 |
500 |
124 |
1600 |
164 |
5000 |
204 |
16000 |
45 |
165 |
85 |
515 |
125 |
1650 |
165 |
5150 |
205 |
16500 |
46 |
170 |
86 |
530 |
126 |
1700 |
166 |
5300 |
206 |
17000 |
47 |
175 |
87 |
545 |
127 |
1750 |
167 |
5450 |
207 |
17500 |
48 |
180 |
88 |
560 |
128 |
1800 |
168 |
5600 |
208 |
18000 |
49 |
185 |
89 |
580 |
129 |
1850 |
169 |
5800 |
209 |
18500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50 |
190 |
90 |
600 |
130 |
1900 |
170 |
6000 |
210 |
19000 |
51 |
195 |
91 |
615 |
131 |
1950 |
171 |
6150 |
211 |
19500 |
52 |
200 |
92 |
630 |
132 |
2000 |
172 |
6300 |
212 |
20000 |
53 |
206 |
93 |
650 |
133 |
2060 |
173 |
6500 |
213 |
20600 |
54 |
212 |
94 |
670 |
134 |
2120 |
174 |
6700 |
214 |
21200 |
55 |
218 |
95 |
690 |
135 |
2180 |
175 |
6900 |
215 |
21800 |
56 |
224 |
96 |
710 |
136 |
2240 |
176 |
7100 |
216 |
22400 |
57 |
230 |
97 |
730 |
137 |
2300 |
177 |
7300 |
217 |
23000 |
58 |
236 |
98 |
750 |
138 |
2360 |
178 |
7500 |
218 |
23600 |
59 |
243 |
99 |
775 |
139 |
2430 |
179 |
7750 |
219 |
24300 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
60 |
250 |
100 |
800 |
140 |
2500 |
180 |
8000 |
220 |
25000 |
61 |
257 |
101 |
825 |
141 |
2575 |
181 |
8250 |
221 |
25750 |
62 |
265 |
102 |
850 |
142 |
2650 |
182 |
8500 |
222 |
26500 |
63 |
272 |
103 |
875 |
143 |
2725 |
183 |
8750 |
223 |
27250 |
64 |
280 |
104 |
900 |
144 |
2800 |
184 |
9000 |
224 |
28000 |
65 |
290 |
105 |
925 |
145 |
2900 |
185 |
9250 |
225 |
29000 |
66 |
300 |
106 |
950 |
146 |
3000 |
186 |
9500 |
226 |
30000 |
67 |
307 |
107 |
975 |
147 |
3075 |
187 |
9750 |
227 |
30750 |
68 |
315 |
108 |
1000 |
148 |
3150 |
188 |
10000 |
228 |
31500 |
69 |
325 |
109 |
1030 |
149 |
3250 |
189 |
10300 |
229 |
32500 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
70 |
335 |
110 |
1060 |
150 |
3350 |
190 |
10600 |
230 |
33500 |
71 |
345 |
111 |
1090 |
151 |
3450 |
191 |
10900 |
231 |
34500 |
72 |
355 |
112 |
1120 |
152 |
3550 |
192 |
11200 |
232 |
35500 |
73 |
365 |
113 |
1150 |
153 |
3650 |
193 |
11500 |
233 |
36500 |
74 |
375 |
114 |
1180 |
154 |
3750 |
194 |
11800 |
234 |
37500 |
75 |
387 |
115 |
1215 |
155 |
3875 |
195 |
12150 |
235 |
38750 |
76 |
400 |
116 |
1250 |
156 |
4000 |
196 |
12500 |
236 |
40000 |
77 |
412 |
117 |
1285 |
157 |
4125 |
197 |
12850 |
237 |
41250 |
78 |
425 |
118 |
1320 |
158 |
4250 |
198 |
13200 |
238 |
42500 |
79 |
437 |
119 |
1360 |
159 |
4375 |
199 |
13600 |
239 |
43750 |
1. Pyörimissuunta. Jotkut renkaat on suunniteltu pyörimään ainoastaan yhteen suuntaan. Näiden renkaiden kyljessä on nuoli, joka kertoo pyörimissuunnan.
2. 205. 205 on renkaan leveys millimetreinä. Yleensä pienissä autoissa on kapeammat renkaat ja isommissa, urheilullisissa autoissa leveämmät, esim. 245 tai 255.
3. 55. 55 kertoo prosenttiosuuden renkaan leveydestä, tässä tapauksessa siis 55 % 205 mm:stä.
4. R16. R-kirjain kertoo, että kyseinen rengas on vyörengas. Suurin osa tämän päivän renkaista on vyörenkaita. 16 kertoo renkaaseen sopivan vanteen koon (tuumina).
5. 91. Tämä on renkaan kantavuusindeksi, joka ilmoittaa renkaan suurimman kantavuuden.
6. H. Kantavuusindeksin vierestä löytyvä kirjain kertoo renkaan nopeusluokan, eli suurimman suositellun ajonopeuden.
7. Sarjanumero tai päiväysmerkintä. 5009 = viikko 50 vuonna 2009. Ennen vuotta 2002 valmistetuissa renkaissa on vain kolme numeroa, esimerkiksi 409 = viikko 40 vuonna 1999.
8. E5. ECE-merkintä on erikoismerkintä joka vaaditaan kaikilta renkailta Euroopassa. Sen vieressä on hyväksymisnumero.
Se on harvinnaista että myydään renkaita joka on vanhempi kuin kaksi vuotta, koska me myydään niin suuria määriä renkaita. Ruotsin tie- ja kuljetus tutkimusinstituutti ovat tehnyt testejä joka todistaa että käyttämätön rengas alkaa vanhenee vasta kuin se on otettu käyttöön.
Sama tutkimus todistaa myös että viisi vuotta vanhoja renkaat jotka ovat varastoitu tavarantoimittajan ohjeiden mukaan, on yhtä laadukkaat kuin renkaat jotka ovat valmistettu tänä vuonna.
1.marraskuuta 2012 otettiin käyttöön uusi polttoaineen kulutuksen, märkäpidon, vierintävastuksen ja melutason merkintä, niin kutsuttu "European Tyre Label". Tätä voidaan verrata merkintään, joka on jo astianpesukoneissa, pesukoneissa, jääkaapeissa ja pakastimissa. Turvallisuuteen ja ympäristöasioihin liittyvä lainsäädäntö koskee nyt myös rengasmarkkinoita.
Aiemmin oli hankalaa saada tietoa renkaiden luotettavuudesta. Eri rengasvalmistajien tuotteiden vertailu on ollut hyvin vaikeaa, koska käytössä oli erilaiset termit ominaisuuksien määrittelyssä. Uuden merkinnän avulla pyritään vaikuttamaan kuluttajiin niin, että he valitsisivat polttoainetaloudellisimmat, turvallisimmat ja hiljaisimmat renkaat. Alan yritysten on vastaavasti valmistettava turvallisia renkaita. Kuluttajat voivat näin verrata aiempaa helpommin renkaiden ominaisuuksia ja hintaa ilman pelkoa huijatuksi tulemisesta. Kaikki voittavat: kuluttajilla ja ostopäälliköillä on suurempi mahdollisuus valita turvallisempia renkaita, jotka ovat hiljaisempia ja polttoainetaloudellisempia. Ympäristöhyöty tulee tieliikenteen päästöjen vähenemisestä.
EU on luonut merkintäjärjestelmän, jossa renkaiden turvallisuus- ja ympäristönäkökohtien arvostelussa huomioidaan kolme asiaa: vierintävastus, märkäpito ja melutaso. Merkinnän on esiinnyttävä kaikissa ostotapahtumissa ja renkaiden teknisissä tiedoissa esimerkiksi esitteissä, mainoksissa ja verkkosivustoilla.
Vierintävastuksen arvosteluasteikko pitää olla A:n ja G:n välillä. A-luokan renkailla on 6,5 prosenttia parempi polttoainetalous kuin G-luokan renkailla. Tämä tarkoittaa, että jos ajat 10 000 kilometriä A-luokan renkailla, säästät 50 litraa polttoainetta G-luokan renkaisiin verrattuna. Tämä on keskiarvo, lopullinen tulos riippuu tien pinnasta, reitistä ja ajotavasta.
Arvosteluasteikko on luokiteltu kirjaimilla A-G. A kertoo lyhimmän jarrutusmatkan ja G pisimmän. D- tai G-luokitusta ei anneta henkilöautoille eikä kevyille kuorma-autoille. Luokitus tapahtuu testaamalla renkaiden jarrutuskykyä tiellä, jonka pinnalla on 0,5-1,5 millimetrin vesikerros. Jarrutettaessa 80 km/h nopeudesta on A- ja G-luokan renkaiden jarrutusmatkassa neljän auton (noin 18 metrin) pituinen ero.
Kun ajetaan yli 50 km/h, vierintävastuksen melu ylittää yleensä moottorin äänen. Korkean melutason renkaat on merkitty mustilla tunnuksilla ja hiljaiset renkaat valkoisilla tunnuksilla. Kolmen mustan asteikon renkaat täyttävät eurooppalaisen standardin, mutta eivät ole sallittuja enää vuonna 2016, kun uudet määräykset tulivat voimaan. Kahdella mustalla tunnuksella merkityt renkaat hyväksytään uusissakin määräyksissä. Yhden mustan tunnuksen rengas on vähintään kolme desibeliä aiempaa hiljaisempi uusilla säännöillä.
Suomessa ja EU:n alueella myytävissä kaikissa uusissa renkaissa on oltava kyseinen merkintä. Uudella lainsäädännöllä tuetaan kuluttajia valitsemaan turvalliset renkaat. Kuluttajat voivat luottaa siihen, että uudet renkaat on testattu vierintävastus-, jarrutus- ja melukokeissa. Lisäksi autoilijat voivat vertailla erilaisia renkaita ja saada tarkempia tietoja esimerkiksi hiljaisimmasta renkaasta. Merkinnän on oltava asiakkaan luettavissa kaikissa renkaiden ostotapahtumissa. Tämä koskee myös autokauppiaita silloin kun renkaat kuuluvat kauppaan.
Rengassääntöjen uudistaminen vähentää EU:n liikennepäästöjä arviolta miljoonilla tonneilla vuoteen 2020 mennessä rengasmarkkinoiden kasvusta ja muutoksista riippuen. EU:n hiilidioksidipäästöjen on arvioitu vähenevän kaikkien ajoneuvojen osalta 1,5-4 miljoonaa tonnia vuodessa, kun uusissa rengasmääräyksissä painotetaan taloudellisuutta. Tämä on verrattavissa 0,5-1,3 miljoonan henkilöauton poistumiseen EU:n tieliikenteestä vuosittain.
Uudella lainsäädännöllä on suora vaikutus ympäristöön. Mitä useammat kuluttajat huomioivat uuden merkinnän tuoman avun, sitä suuremmat ovat ympäristöhyödyt.
Vanteita on kahta päätyyppiä: teräsvanteet ja kevytmetallivanteet. Teräsvanteet ovat tavallisimmat, ja ne asennetaan vakiona useimpiin ajoneuvoihin. Kevytmetallivanteet ovat viime aikoina yleistyneet, ja myös niitä käytetään monissa autoissa alkuperäisvanteena. Kevytmetallivanteet ovat teräsvanteita kevyemmät ja kestävämmät ja näitä käytetään yleensä tiettyjen ominaisuuksien saavuttamiseksi. Tavallisin syy on kuitenkin puhtaasti esteettinen. Teräsvanteiden tilalle voi ongelmitta vaihtaa kevytmetallivanteet, kunhan muistaa ottaa huomioon vanteen ulkoneman ja pulttijaon.
Kaikkiin Renkaatvaihtoon.fi:stä ostettuihin vanteisiin sisältyy tarvittavat pultit tai mutterit asennusta varten.
Valitsemamme pultit ja mutterit ovat korkealaatuisia ja ne on valittu niin, että niitä voidaan käyttää kaikkien tavallisten asennuslaitteiden kanssa. Ne antavat tasaisen vääntömomentin ja vähemmän kitkaa, mikä tekee niistä täydellisen ratkaisun laadukkaita renkaita varten. Mukana toimitetut mutterit / pultit eivät sisällä lukkomuttereita / pultteja, mutta nämä voidaan lisätä toimitukseesi ostoskorissa.
Vanteen ulkonema, eli ET-mitta, ilmaisee kuinka paljon vanteen keskipisteen sisä- tai ulkopuolella pyörännavan kiinnityspinta on.
On tärkeää että ulkonema on oikea, väärä ulkoneman johdosta pyörä voi hangata lokasuojan ulkoreunaan tai jousiin/iskunvaimentimiin. Ulkoneman sopivuuteen vaikuttavat vanteiden leveys, renkaiden koko ja tietysti automallisi. Normaalisti ulkonema on leimattu vanteisiin. Mitä korkeampi ET-mitta – sitä syvemmälle autoon vanne sijoittuu.
Pulttijako kertoo kaksi asiaa; kuinka monta pulttireikää vanteessa on sekä pulttikehän halkaisijan. Pulttijako voi olla esimerkiksi 4x110, tällöin vanteessa on neljä pulttireikää ja pulttikehän halkaisija on 110mm. Pulttikehän halkaisijan voit tarkistaa mittaamalla kahden pultin välisen (pyörännavan yli mitattuna) etäisyyden. Tämä on kuvassa merkitty punaisella. Nelipulttisessa vanteessa mittaat pyörännavan yli, pultinreiän ulkoreunasta vastakkaisen pultinreiän sisäreunaan. Eri autoilla on eri pulttijako, tämän takia kaikki vanteet eivät sovi kaikkiin autoihin. Hakemalla vanteesi Renkaatvaihtoon.fi:n hakukoneen avulla saat automaattisesti esille oikean pulttijaon omaavat vanteet.
Viisipulttisessa vanteessa pulttijako mitataan seuraavasti:
Mittaa koko pulttikehän halkaisija = A
Mittaa pultinreiän reunasta pyörännavan reunaan = B
Kertaa Bx2
Mittaa pyörännavan halkaisija = C
Pulttijaon halkaisija = A + Bx2 + C
Vanteita on erikokoisia ja tyyppisiä. Vannekoko ilmoitetaan tuumina, esimerkiksi: ”6Jx15” missä 6 on vanteen leveys ja 15 on vanteen halkaisija.
Renkaan ja vanteen muodostamaa yksikköä sanotaan pyöräksi. Auton ominaisuuksien kannalta on tärkeää valita oikea rengas ja vanne. Renkaatvaihtoon.fi:n ainutlaatuisella hakukoneella löydät asiakkaanamme aina juuri sinun autoosi sopivat pyörät.
Rengas- ja vannekokoa saa vaihtaa, niin kauan kun pyörä ei vaihdon jälkeen jää alkuperäisen lokasuojan ulkopuolelle tai ota kiinni auton koriin, esimerkiksi auton jousituksen äärimmäisasennossa tai käännettäessä ohjauspyörää ääriasentoon. Muutokset, jotka oleellisesti muuttavat auton ajo-ominaisuuksia ovat laittomia. Jos pitäydytään auton alkuperäisessä rengas- ja vannekoossa tai tämän läheisyydessä, vaihdon ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Renkaatvaihtoon.fi:n ainutlaatuisella hakukoneella saat esille ainoastaan juuri sinun autoosi sopivat tuotteet.
Varmista renkaita/vanteita vaihtaessasi, ettei pyörän korkeus muutu. Isommat renkaat voivat ottaa kiinni lokasuojiin, iskunvaimentimiin, jousiin jne.
Pyörän korkeuden saat laskemalla: vanteen koko + rengasprofiili x 2
Renkaan ympärysmitta
-225 on renkaan leveys millimetreissä
-45 on renkaan profiili (45 % renkaan leveydestä)
-17 on renkaan koko (sisäläpimitta) tuumissa
Kaava pyörän korkeuden laskemista varten on siis (käyttäen esimerkin tietoja): (17*25.4)+(2*(225*0.45))
Tämä antaa pyörän korkeudeksi 634mm.
Renkaan ympärysmitta vastaa matkaa, jonka pyörä kulkee yhdellä kierroksella. Vaihdettaessa rengasta/vannetta pitää varmistaa, että renkaan ympärysmitta ei muutu yli ±5 % autolle tyyppihyväksyttyjen renkaiden ympärysmitasta.
Esimerkiksi
Vaihdettaessa alkuperäistä suurempaan vanteeseen on tärkeää, ettei pyörän ympärysmitta kasva. Tätä kompensoidakseen valitaan matalamman profiilin omaava rengas. Kuva alla.
Alkuperäinen +1 tuumaa +2 tuumaa +3 tuumaa +4 tuumaa