Humany
Black weeks - Jopa 15 % renkaista ja vanteista
Rengaskoulu

Miten ostan renkaat netistä?

Renkaan rakenne

Päällisin puolin lähes kaikki autonrenkaat näyttävät samanlaisilta. Jos perehdyt asiaan tarkemmin, huomaat että nykyaikainen rengasrakenne tarjoaa paljon paremman ohjattavuuden, ajotuntuman, kitkan ja polttoainetalouden kuin joitakin vuosia sitten kehitetyt renkaat. 

Nykyaikaiset rengasrakenteet voivat sisältää jopa 200 erilaista raaka-ainetta. Niissä on myös monimutkainen teräsvyörakenne ja tietokoneella suunniteltuja kulutuspintakuvioita. Rengasvalmistajat pyrkivät tekemään mahdollisimman laadukkaita ja hyvännäköisiä renkaita.

Vyörengas mullisti rengasteollisuuden tullessaan markkinoille 1946. Nykyään, 70 vuotta myöhemmin, ei juuri muunlaisia renkaita olekaan. Tämä johtuu vyörenkaan hyvästä ohjattavuudesta, ajotuntumasta ja ulkonäöstä. Alla olevassa kuvassa näet vyörenkaan poikkileikkauksen.

Suurin kulutus kohdistuu renkaan uloimpaan osaan eli kulutuspintaan. Talvirenkaissa käytetään esimerkiksi kylmälle ja liukkaalle tienpinnalle suunniteltua kulutuspintakuviota. Vastaavasti kilparenkaissa käytetään äärimmäisen korkeita lämpötiloja kestäviä kulutuspintakuvioita. 

Kulutuspintakuvio voi vaihdella valtavasti eri valmistajilla. Kuviopalat tarttuvat tiehen etu- ja takareunallaan. Niihin on pidon parantamiseksi myös usein leikattu viiltoja (=lamellointi). Kulutuspintakuvion urat johtavat veden pois renkaan alta.

 






1. Kulutuspinta
2. Kuvio
3. Kuviopalat
4. Urat
5. Lamellointi
6. Olkapää
7. Suojakerros
8. Vyökerros
9. Runkokerros
10. Kolmioliuska







Vyörenkaat

Useimmissa nykyään valmistetuissa renkaissa on kulutuspinnan alla, renkaan jalkaosasta toiseen, säteittäin kulkevia tekstiililankoja vanteeseen nähden kohtisuorassa. Nämä ovat niin sanottuja vyörenkaita, jotka on vahvistettu myös kulutuspinnan alla sijaitsevalla teräsvyöllä. Jos langat kulkevat vinoittain renkaan yli, rengas on niin sanottu ristikudosrengas. 

Vyörakenteen ansiosta rengas myötäilee paremmin tien epätasaisuuksia. Vyörakenne tuottaa myös paljon vähemmän kitkaa, minkä ansiosta rengas kestää selvästi pidempään. Renkaan runkokerroksen päällä on kahdesta tai useammasta kerroksesta koostuva vyö. Se on useimmiten terästä, mahdollisesti myös jotain muuta raaka-ainetta. Vyökerrokset asetetaan päällekkäin rengastyypin mukaan määräytyvässä kulmassa. Vyö- ja sivuseinäkerrokset ovat eri paksuisia renkaan ominaisuuksien vuoksi. Vyö on erillään kulutuspinnasta ja sivuseinämästä.

Puhkeamattomat renkaat (”Run flat”)

Vahvistetut renkaat ovat alkuperäisasennettuja monissa automalleissa. Renkaiden etu on, että niillä voidaan ajaa tyhjänä jopa 150 km (kuormasta riippuen). Tällaisia renkaita suositellaan lähinnä autoihin, jotka on alun perin toimitettu puhkeamattomilla renkailla, koska alkuperäisvanteiden muotoilu sopii paremmin tämän tyypin renkaille. Puhkeamattomat renkaat painavat yleensä hieman enemmän kuin perinteiset renkaat. Monet vaihtavatkin tavallisiin osittain paremman ajotuntuman, mutta myös hieman pienemmän polttoaineenkulutuksen vuoksi. ”Run flat” -renkaalla voi olla eri nimityksiä valmistajasta riippuen. Sivustollamme on hakutoiminto, jolla voit tutustua pelkästään tähän rengastyyppiin.

Talvi ja kesä

Henkilö- ja pakettiautoissa on käytettävä talvirenkaita joulu-, tammi- ja helmikuun aikana. Poikkeuksena ovat tilapäiset siirrot esimerkiksi korjaukseen tai katsastukseen. Nastarenkaita saa käyttää 1.11.–31.3. välisenä aikana tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin jälkimmäisen päivämäärän ollessa määräävä. Nastarenkaita saa käyttää muulloinkin jos sää tai keli sitä edellyttävät.

Talvirenkaat

Liikenneturvan mukaan talvirengas voi olla nastoitettu tai nastoittamaton ns. kitkarengas. Talvirenkaassa on merkintä M tai MS.” MS (voi olla myös M+S, M.S, M&S tai M-S). Ne tulevat englannin kielen sanoista mud ja snow, muta ja lumi. Niin sanottu ympärivuotinen rengas on yhdistelmä kesä- ja talviolosuhteisiin tarvittavista rengasominaisuuksista. Koska kyseisiä renkaita ei ole tarkoitettu erityisesti talvikäyttöön, ne eivät ole sallittuja talvirengaspakon aikana. 

Nastoitettu tai nastoittamaton? 

Talvirenkaita on kolmenlaisia: nastoitetut, nastoittamattomat pohjoismaisiin olosuhteisiin soveltuvat ja nastoittamattomat eurooppalaisiin olosuhteisiin soveltuvat. Nastoittamattomia talvirenkaita kutsutaan kitkarenkaiksi ja ne soveltuvat joko pohjoismaisiin tai eurooppalaisiin olosuhteisiin. Nastarenkailla on tavallisesti kitkarenkaita parempi pito jäisillä teillä. Nastat myös karhentavat jäistä tienpintaa, jolloin nastattomatkin talvirenkaat saavat tiestä paremman otteen. 

Pohjoismaisiin olosuhteisiin tarkoitetuilla kitkarenkailla on talvikelillä nastoitettuihin talvirenkaisiin verrattavat ominaisuudet jäistä tienpintaa lukuun ottamatta. Märillä ja kuivilla talviteillä keskieurooppalaisiin olosuhteisiin soveltuvat kitkarenkaat ovat paremmat. Pohjoismaisiin olosuhteisiin soveltuvat kitkarenkaat on tehty pehmeämmästä kumiseoksesta ja niissä on enemmän lamelleja kuin keskieurooppalaisiin olosuhteisiin soveltuvissa kitkarenkaissa. Kulutuspinta lamelloidaan, jotta renkaasta tulee joustavampi ja se tarttuu alustaan isommalta alueelta. Kitkarenkailla on alhaisempi melutaso ja vierintävastus kuin nastarenkailla. 

Nastattomilla talvirenkailla voi ajaa myös kesällä, mutta esimerkiksi jarrutusmatka on nastattomilla talvirenkailla pidempi kuin kesärenkailla. Renkaat myös kuluvat nopeasti korkeassa lämpötilassa. Kesärengas ei ole koskaan vaihtoehto kitkarenkaalle, sillä kesärenkaiden kumiseos on suunniteltu kesäkäyttöön ja se kovenee kylmällä säällä. 

 

Distance

 


Muistilista talvirenkaista


Talvirenkaita on käytettävä 1. 12 – 29.2..
Urasyvyyden on oltava vähintään 3,0 mm.
Nastarenkaita saa käyttää 1.11 – 31.3 tai toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin.


Sallitut rengasyhdistelmät henkilöautolle ja perävaunulle talvikelillä  

Jos autossa on nastoitetut renkaat, niin myös perävaunussa pitää olla nastoitetut renkaat. Jos autossa on kitkarenkaat, perävaunussa voi olla joko nastoitetut renkaat tai kitkarenkaat.

 

Urasyvyys

Renkaan kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 1,6 mm. Talvirengaspakon aikana, 1. joulukuuta – 29. helmikuuta, enintään 3,5 tonnin painoisissa henkilö- ja pakettiautoissa ja niillä vedettävissä 0,75 – 3,5 tonnin painoisissa perävaunuissa kulutuspinnan pääurien syvyyden on oltava vähintään 3 mm.

Renkaatvaihtoon.fi välittää turvallisuudestasi ja yhtyy yleiseen suositukseen, joka on vähintään 3 mm ympäri vuoden. Vesiliirron vaara kasvaa alle kolmen millimetrin urasyvyyksillä merkittävästi.

Tarkista rengaspaineet

Miksi? 

Liian alhainen rengaspaine nopeuttaa renkaiden kulumista. Jos ajetaan renkailla, joiden paine on 80 % suositellusta, renkaiden käyttöikä lyhenee 25 %. Jos rengaspaine on 70 % suosituksesta, voi renkaan käyttöikä pudota jopa puoleen. Ajettaessa liian alhaisilla rengaspaineilla myös polttoaineenkulutus kasvaa ja renkaan vakaus sivuttaissuunnassa huononee, mikä puolestaan lisää onnettomuusriskiä. Voit siis vähällä vaivalla säästää rahaa ja vähentää hiilidioksidipäästöjä samalla kun huolehdit omasta ja muiden turvallisuudesta! 


Milloin? 

Ota rengaspaineiden tarkistus tavaksi!

Mittaa rengaspaineet kerran kuussa ja tarkista aina tankatessasi renkaiden kunto silmämääräisesti. Rengaspaineen tarkistus unohtuu helposti. Renkaista poistuu ilmaa koko ajan, hitaasti mutta varmasti. Lisäksi renkaat altistuvat ajettaessa venymiselle ja pienille iskuille, mikä vaikuttaa myös rengaspaineeseen. Tarkista siis varmuuden vuoksi rengaspaineet aina tankatessasi. Jos me kaikki tekisimme tästä tavan, säästyisi sekä rahaa että ihmishenkiä.

Rengaspaineet on tarkistettava aina renkaiden vaihdon yhteydessä. Varastossa olevista renkaista poistuu enemmän ilmaa kuin auton alla olevista. Monissa ajoneuvoissa pitää nykyään olla erilaiset rengaspaineet edessä ja takana, muista tämä seuraavassa renkaanvaihdossa.  


Miten?

Tarkista rengaspaine renkaan ollessa kylmä. 

Älä muuta lämpimän renkaan rengaspainetta. (Normaalisti rengaspaine kasvaa autolla ajettaessa). 

Samalla akselilla olevissa renkaissa on oltava sama rengaspaine (toisin sanoen sama paine molemmissa etu- / takarenkaissa), mutta paine voi vaihdella etu- ja takapyörien välillä. 

Venttiilinhatut on tärkeä kiristää kunnolla, koska niiden tarkoitus on suojata venttiiliä pölyltä ja lialta sekä tietysti estää ilman karkaaminen. 



Mistä löydän tiedon siitä, millaiset rengaspaineet autossani tulisi olla? 

Rengaspaineen mittausyksikkö on bar.

Oikean rengaspaineen löydät ajoneuvosi ohjekirjasta (tieto voi löytyä myös polttonestesäiliön luukun sisäpuolelta tai ovipilarista).

Paikallinen autoverstas tai vastaava voi olla avuksi. Ammattilaiset voivat selvittää autosi suurimman painon, kylmien renkaiden rengaspaineen ja autonvalmistajan suositteleman rengaskoon.

 

TPMS

(Tyre Pressure Monitoring System) eli rengaspaineiden valvontajärjestelmä tulee EU-vaatimusten mukaan olla kaikissa Euroopassa ensirekisteröitävissä autoissa 1. marraskuuta 2014 lähtien. 
 
TPMS on autoon asennettu rengaspaineiden valvontajärjestelmä. Mikäli yhden tai useamman renkaan paine laskee, siitä tulee kuljettajalle ilmoitus automaattisesti.
 
Oikeilla rengaspaineilla saavutetaan mm. alhaisempi polttoaineen kulutus, renkaan pidempi käyttöikä, vähemmän hiilidioksidipäästöjä ja parempi ajettavuus. 
 
Jos autossanne on TPMS-järjestelmä ja renkaissa on sensorit, ne on laitettava myös talvirenkaisiin jotta järjestelmä toimisi (valinnainen auton omistajalle). Tarkista auton ohjekirjasta mikä järjestelmä autossa on tai valitse puhelimitse tai kotisivulla suositeltava vaihtoehto. Voit myös olla yhteydessä jälleenmyyjään tai autonvalmistajaan.  Useimmissa tapauksissa myymme, asennamme ja ohjelmoimme renkaihin TPMS-järjestelmän. Joissakin erityistapauksissa joudutaan tekemään jälkiohjelmointi merkkikorjaamossa tai paikallisessa rengasverstaassa. Näistä kustannuksista emme vastaa.
 

Pyörä = Rengas + vanne

Rengasta ja vannetta yhdessä sanotaan pyöräksi. Auton ominaisuuksien kannalta on tärkeää valita oikea rengas ja vanne. Renkaatvaihtoon.fi:n ainutlaatuisella hakukoneella löydät asiakkaanamme aina omaan autoosi sopivat pyörät. 

Rengas- ja vannekokoa saa vaihtaa, kun pyörä ei vaihdon jälkeen ulotu alkuperäisen lokasuojan ulkopuolelle tai ota kiinni auton koriin esimerkiksi jousituksen ääriasennossa tai käännettäessä ohjauspyörää ääriasentoon. Auton ajo-ominaisuuksiin olennaisesti vaikuttavat muutokset ovat laittomia. Jos pysytään auton alkuperäisessä rengas- ja vannekoossa tai sen lähellä, vaihdon ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Renkaatvaihtoon.fi:n ainutlaatuisella hakukoneella löydät juuri sinun autoosi sopivat tuotteet. 

Uusien pyörien asentaminen

Asenna kokeeksi aina yksi pyörä ennen muiden pyörien asennusta. Pyörän pitää pyöriä kevyesti ja se ei saa ottaa mihinkään kiinni. Kun auto on laskettu pyörilleen, käännä ohjauspyörä ääriasentoon ja tarkista ettei pyörä osu sisälokasuojaan. Älä käytä ilma- tai sähkökäyttöistä ruuvinväännintä, tämä voi vahingoittaa vannetta ja pultteja/muttereita. Vanteiden asennuksessa tulee käyttää momenttiavainta ja kiristysmomentin tulee olla M12-pulteille/muttereille 110 Nm ja M14-pulteille/muttereille 130 Nm. Kiristä pultit/mutterit ristikkäin. Muista kiristää pultit/mutterit uudelleen noin 100 km ajon jälkeen.

Varapyörä

Monet autoilijat eivät edes muista, koska ovat viimeksi tarkistaneet autonsa varapyörän. Tämä voi johtaa turhiin lisäkustannuksiin esimerkiksi hinauskulujen muodossa, jos/kun varapyörää tarvitaan.

VINKKEJÄ: 
Muista tarkistaa vararenkaan ilmanpaine, mieluiten samalla kun tarkistat auton alla olevien renkaiden paineet. Huolehdi siitä, että sinulla on aina mukana vararenkaaseen sopivat pultit/mutterit.

Ennen vanhaan kaikissa autoissa oli vararengas. Nykyään se on yleensä korvattu varapyörällä, jollainen pitää olla tunkin kanssa jokaisessa autossa. Joillakin autovalmistajilla on tilan säästämiseksi joissakin automalleissa erityinen varapyörä. Nämä ovat yleensä pienempiä kuin tavalliset renkaat ja niillä ajettava matka on rajoitettu. Kilometrimäärä ilmoitetaan renkaassa. 

Nopeusluokka

Renkaan nopeusluokan löydät renkaan kyljestä. Esimerkiksi merkinnässä 205/55-R16 H, H-kirjain kertoo kyseisen renkaan nopeusluokan. 

Talvirenkailla on yleensä kesärenkaita alempi nopeusluokka. Talvirenkaassa on karkeampi kuviointi ja pehmeämpi kumiseos, mikä tekee siitä kesärengasta epävakaamman suuremmissa nopeuksissa.

Autoon ei kannata asentaa renkaita, joiden nopeusluokka on suositeltua alhaisempi, koska se voi heikentää auton ajo-ominaisuuksia. Jos haluat paremman ohjattavuuden, voit valita renkaat suositeltua korkeammalla nopeusluokalla. 

Älä koskaan asenna autoosi eri nopeusluokan renkaita! Tämä voi johtaa auton ennakoimattomaan heittelehtimiseen ja ajo-ominaisuuksien heikkenemiseen. 



Tärkeimmät nopeusluokat:

HIKm/hHIKm/hHIKm/h

L

120

R

170

W

270

M

130

S

180

Y

300

N

140

T

190

Z

>240

P

150

H

210

 

 

Q

160

V

240

 

 

Kantavuusindeksi

Kantavuusindeksi (Load index) on numerokoodi, joka löytyy rengaskoon ja nopeusluokan vierestä. Tämä vastaa suurinta renkaan kestämää kuormitusta nopeusluokan vastaamassa nopeudessa. 

Vaihdettaessa rengas- ja vannekokoa on otettava huomioon renkaan ympärysmitta ja auton alkuperäinen renkaiden kantavuusindeksi. Alla näet kantavuusindeksin (LI) kiloissa.

LIkgLIkgLIkgLIkgLIkg

40

140

80

450

120

1400

160

4500

200

14000

41

145

81

462

121

1450

161

4625

201

14500

42

150

82

475

122

1500

162

4750

202

15000

43

155

83

487

123

1550

163

4875

203

15500

44

160

84

500

124

1600

164

5000

204

16000

45

165

85

515

125

1650

165

5150

205

16500

46

170

86

530

126

1700

166

5300

206

17000

47

175

87

545

127

1750

167

5450

207

17500

48

180

88

560

128

1800

168

5600

208

18000

49

185

89

580

129

1850

169

5800

209

18500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

50

190

90

600

130

1900

170

6000

210

19000

51

195

91

615

131

1950

171

6150

211

19500

52

200

92

630

132

2000

172

6300

212

20000

53

206

93

650

133

2060

173

6500

213

20600

54

212

94

670

134

2120

174

6700

214

21200

55

218

95

690

135

2180

175

6900

215

21800

56

224

96

710

136

2240

176

7100

216

22400

57

230

97

730

137

2300

177

7300

217

23000

58

236

98

750

138

2360

178

7500

218

23600

59

243

99

775

139

2430

179

7750

219

24300

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

60

250

100

800

140

2500

180

8000

220

25000

61

257

101

825

141

2575

181

8250

221

25750

62

265

102

850

142

2650

182

8500

222

26500

63

272

103

875

143

2725

183

8750

223

27250

64

280

104

900

144

2800

184

9000

224

28000

65

290

105

925

145

2900

185

9250

225

29000

66

300

106

950

146

3000

186

9500

226

30000

67

307

107

975

147

3075

187

9750

227

30750

68

315

108

1000

148

3150

188

10000

228

31500

69

325

109

1030

149

3250

189

10300

229

32500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

70

335

110

1060

150

3350

190

10600

230

33500

71

345

111

1090

151

3450

191

10900

231

34500

72

355

112

1120

152

3550

192

11200

232

35500

73

365

113

1150

153

3650

193

11500

233

36500

74

375

114

1180

154

3750

194

11800

234

37500

75

387

115

1215

155

3875

195

12150

235

38750

76

400

116

1250

156

4000

196

12500

236

40000

77

412

117

1285

157

4125

197

12850

237

41250

78

425

118

1320

158

4250

198

13200

238

42500

79

437

119

1360

159

4375

199

13600

239

43750


 

Rengasmerkinnät

Förklaring av märken på däckets sida1. Pyörimissuunta. Jotkut renkaat on suunniteltu pyörimään ainoastaan yhteen suuntaan. Näiden renkaiden kyljessä on nuoli, joka kertoo pyörimissuunnan. 

2. 205. 205 on renkaan leveys millimetreinä. Yleensä pienissä autoissa on kapeammat renkaat ja isommissa, urheilullisissa autoissa leveämmät, esim. 245 tai 255. 

3. 55. 55 kertoo prosenttiosuuden renkaan leveydestä, tässä tapauksessa siis 55 % 205 mm:stä. 

4. R16. R-kirjain kertoo, että kyseinen rengas on vyörengas. Suurin osa tämän päivän renkaista on vyörenkaita. 16 kertoo renkaaseen sopivan vanteen koon (tuumina). 

5. 91. Tämä on renkaan kantavuusindeksi, joka ilmoittaa renkaan suurimman kantavuuden. 

6. H. Kantavuusindeksin vierestä löytyvä kirjain kertoo renkaan nopeusluokan, eli suurimman suositellun ajonopeuden. 

7. Sarjanumero tai päiväysmerkintä. 5009 = viikko 50 vuonna 2009. Ennen vuotta 2002 valmistetuissa renkaissa on vain kolme numeroa, esimerkiksi 409 = viikko 40 vuonna 1999. 

8. E5. ECE-merkintä on erikoismerkintä joka vaaditaan kaikilta renkailta Euroopassa. Sen vieressä on hyväksymisnumero. 

Rengasprofiili

 

Rengasprofiili on laskettu prosentuaalisesti renkaan leveyden perusteella. Jos rengaskoko on esimerkiksi 205/60/R15, niin renkaan leveys on 205 mm ja profiili 60 % 205 mm:stä. Profiilin korkeus lasketaan esimerkiksi tässä tapauksessa 205 (renkaan leveys) x 0,6 (rengasprofiili 60 prosenttiosuutena).
Säilytä renkaasi viileässä, kuivassa ja valolta suojattuna. Suora auringonvalo ja säilytys liian lämpimässä lyhentävät renkaiden käyttöikää huomattavasti.
 
Vanteille asennetut renkaat säilytetään joko pystyasennossa, lappeellaan tai vanteesta ripustettuna.
Pystyasennossa säilytettävien renkaiden ilmanpaineen on oltava 0,5 bar.
 

Renkaan ikä

Se on harvinnaista että myydään renkaita joka on vanhempi kuin kaksi vuotta, koska me myydään niin suuria määriä renkaita. Ruotsin tie- ja kuljetus tutkimusinstituutti ovat tehnyt testejä joka todistaa että käyttämätön rengas alkaa vanhenee vasta kuin se on otettu käyttöön.
Sama tutkimus todistaa myös että viisi vuotta vanhoja renkaat jotka ovat varastoitu tavarantoimittajan ohjeiden mukaan, on yhtä laadukkaat kuin renkaat jotka ovat valmistettu tänä vuonna.

EU rengasmerkintä - Mitä se on?

1.marraskuuta 2012 otettiin käyttöön uusi polttoaineen kulutuksen, märkäpidon, vierintävastuksen ja melutason merkintä, niin kutsuttu "European Tyre Label". Tätä voidaan verrata merkintään, joka on jo astianpesukoneissa, pesukoneissa, jääkaapeissa ja pakastimissa. Turvallisuuteen ja ympäristöasioihin liittyvä lainsäädäntö koskee nyt myös rengasmarkkinoita. 

Aiemmin oli hankalaa saada tietoa renkaiden luotettavuudesta. Eri rengasvalmistajien tuotteiden vertailu on ollut hyvin vaikeaa, koska käytössä oli erilaiset termit ominaisuuksien määrittelyssä. Uuden merkinnän avulla pyritään vaikuttamaan kuluttajiin niin, että he valitsisivat polttoainetaloudellisimmat, turvallisimmat ja hiljaisimmat renkaat. Alan yritysten on vastaavasti valmistettava turvallisia renkaita. Kuluttajat voivat näin verrata aiempaa helpommin renkaiden ominaisuuksia ja hintaa ilman pelkoa huijatuksi tulemisesta. Kaikki voittavat: kuluttajilla ja ostopäälliköillä on suurempi mahdollisuus valita turvallisempia renkaita, jotka ovat hiljaisempia ja polttoainetaloudellisempia. Ympäristöhyöty tulee tieliikenteen päästöjen vähenemisestä. 

Miten se toimii?

EU on luonut merkintäjärjestelmän, jossa renkaiden turvallisuus- ja ympäristönäkökohtien arvostelussa huomioidaan kolme asiaa: vierintävastus, märkäpito ja melutaso. Merkinnän on esiinnyttävä kaikissa ostotapahtumissa ja renkaiden teknisissä tiedoissa esimerkiksi esitteissä, mainoksissa ja verkkosivustoilla.

Vierintävastus (jolla on vaikutusta polttoaineen kulutukseen)

Vierintävastuksen arvosteluasteikko pitää olla A:n ja G:n välillä. A-luokan renkailla on 6,5 prosenttia parempi polttoainetalous kuin G-luokan renkailla. Tämä tarkoittaa, että jos ajat 10 000 kilometriä A-luokan renkailla, säästät 50 litraa polttoainetta G-luokan renkaisiin verrattuna. Tämä on keskiarvo, lopullinen tulos riippuu tien pinnasta, reitistä ja ajotavasta.

Märkäpito-ominaisuudet

Arvosteluasteikko on luokiteltu kirjaimilla A-G. A kertoo lyhimmän jarrutusmatkan ja G pisimmän. D- tai G-luokitusta ei anneta henkilöautoille eikä kevyille kuorma-autoille. Luokitus tapahtuu testaamalla renkaiden jarrutuskykyä tiellä, jonka pinnalla on 0,5-1,5 millimetrin vesikerros. Jarrutettaessa 80 km/h nopeudesta on A- ja G-luokan renkaiden jarrutusmatkassa neljän auton (noin 18 metrin) pituinen ero.

Melutaso

Kun ajetaan yli 50 km/h, vierintävastuksen melu ylittää yleensä moottorin äänen. Korkean melutason renkaat on merkitty mustilla tunnuksilla ja hiljaiset renkaat valkoisilla tunnuksilla. Kolmen mustan asteikon renkaat täyttävät eurooppalaisen standardin, mutta eivät ole sallittuja enää vuonna 2016, kun uudet määräykset tulivat voimaan. Kahdella mustalla tunnuksella merkityt renkaat hyväksytään uusissakin määräyksissä. Yhden mustan tunnuksen rengas on vähintään kolme desibeliä aiempaa hiljaisempi uusilla säännöillä.

Vaikutus kuluttajiin?

Suomessa ja EU:n alueella myytävissä kaikissa uusissa renkaissa on oltava kyseinen merkintä. Uudella lainsäädännöllä tuetaan kuluttajia valitsemaan turvalliset renkaat. Kuluttajat voivat luottaa siihen, että uudet renkaat on testattu vierintävastus-, jarrutus- ja melukokeissa. Lisäksi autoilijat voivat vertailla erilaisia renkaita ja saada tarkempia tietoja esimerkiksi hiljaisimmasta renkaasta. Merkinnän on oltava asiakkaan luettavissa kaikissa renkaiden ostotapahtumissa. Tämä koskee myös autokauppiaita silloin kun renkaat kuuluvat kauppaan.

Rengassääntöjen uudistaminen vähentää EU:n liikennepäästöjä arviolta miljoonilla tonneilla vuoteen 2020 mennessä rengasmarkkinoiden kasvusta ja muutoksista riippuen. EU:n hiilidioksidipäästöjen on arvioitu vähenevän kaikkien ajoneuvojen osalta 1,5-4 miljoonaa tonnia vuodessa, kun uusissa rengasmääräyksissä painotetaan taloudellisuutta. Tämä on verrattavissa 0,5-1,3 miljoonan henkilöauton poistumiseen EU:n tieliikenteestä vuosittain. 

Yhteenveto

Uudella lainsäädännöllä on suora vaikutus ympäristöön. Mitä useammat kuluttajat huomioivat uuden merkinnän tuoman avun, sitä suuremmat ovat ympäristöhyödyt.

Vanteet

Vanteita on kahta päätyyppiä: teräsvanteet ja kevytmetallivanteet. Teräsvanteet ovat tavallisimmat, ja ne asennetaan vakiona useimpiin ajoneuvoihin. Kevytmetallivanteet ovat viime aikoina yleistyneet, ja myös niitä käytetään monissa autoissa alkuperäisvanteena. Kevytmetallivanteet ovat teräsvanteita kevyemmät ja kestävämmät ja näitä käytetään yleensä tiettyjen ominaisuuksien saavuttamiseksi. Tavallisin syy on kuitenkin puhtaasti esteettinen. Teräsvanteiden tilalle voi ongelmitta vaihtaa kevytmetallivanteet, kunhan muistaa ottaa huomioon vanteen ulkoneman ja pulttijaon.

Pultit/Mutterit


Kaikkiin Renkaatvaihtoon.fi:stä ostettuihin vanteisiin sisältyy tarvittavat pultit tai mutterit asennusta varten.

Valitsemamme pultit ja mutterit ovat korkealaatuisia ja ne on valittu niin, että niitä voidaan käyttää kaikkien tavallisten asennuslaitteiden kanssa. Ne antavat tasaisen vääntömomentin ja vähemmän kitkaa, mikä tekee niistä täydellisen ratkaisun laadukkaita renkaita varten. Mukana toimitetut mutterit / pultit eivät sisällä lukkomuttereita / pultteja, mutta nämä voidaan lisätä toimitukseesi ostoskorissa.

Vanteen ulkonema (ET-mitta)

Vanteen ulkonema, eli ET-mitta, ilmaisee kuinka paljon vanteen keskipisteen sisä- tai ulkopuolella pyörännavan kiinnityspinta on.

On tärkeää että ulkonema on oikea, väärä ulkoneman johdosta pyörä voi hangata lokasuojan ulkoreunaan tai jousiin/iskunvaimentimiin. Ulkoneman sopivuuteen vaikuttavat vanteiden leveys, renkaiden koko ja tietysti automallisi. Normaalisti ulkonema on leimattu vanteisiin. Mitä korkeampi ET-mitta – sitä syvemmälle autoon vanne sijoittuu.

Pulttijako














Pulttijako kertoo kaksi asiaa; kuinka monta pulttireikää vanteessa on sekä pulttikehän halkaisijan. Pulttijako voi olla esimerkiksi 4x110, tällöin vanteessa on neljä pulttireikää ja pulttikehän halkaisija on 110mm. Pulttikehän halkaisijan voit tarkistaa mittaamalla kahden pultin välisen (pyörännavan yli mitattuna) etäisyyden. Tämä on kuvassa merkitty punaisella. Nelipulttisessa vanteessa mittaat pyörännavan yli, pultinreiän ulkoreunasta vastakkaisen pultinreiän sisäreunaan. Eri autoilla on eri pulttijako, tämän takia kaikki vanteet eivät sovi kaikkiin autoihin. Hakemalla vanteesi Renkaatvaihtoon.fi:n hakukoneen avulla saat automaattisesti esille oikean pulttijaon omaavat vanteet.
















Viisipulttisessa vanteessa pulttijako mitataan seuraavasti:
Mittaa koko pulttikehän halkaisija = A
Mittaa pultinreiän reunasta pyörännavan reunaan = B
Kertaa Bx2
Mittaa pyörännavan halkaisija = C

Pulttijaon halkaisija = A + Bx2 + C

Vannekoot

Vanteita on erikokoisia ja tyyppisiä. Vannekoko ilmoitetaan tuumina, esimerkiksi: ”6Jx15” missä 6 on vanteen leveys ja 15 on vanteen halkaisija.

Pyörä = Rengas + vanne

Renkaan ja vanteen muodostamaa yksikköä sanotaan pyöräksi. Auton ominaisuuksien kannalta on tärkeää valita oikea rengas ja vanne. Renkaatvaihtoon.fi:n ainutlaatuisella hakukoneella löydät asiakkaanamme aina juuri sinun autoosi sopivat pyörät.

Rengas- ja vannekokoa saa vaihtaa, niin kauan kun pyörä ei vaihdon jälkeen jää alkuperäisen lokasuojan ulkopuolelle tai ota kiinni auton koriin, esimerkiksi auton jousituksen äärimmäisasennossa tai käännettäessä ohjauspyörää ääriasentoon. Muutokset, jotka oleellisesti muuttavat auton ajo-ominaisuuksia ovat laittomia. Jos pitäydytään auton alkuperäisessä rengas- ja vannekoossa tai tämän läheisyydessä, vaihdon ei pitäisi aiheuttaa ongelmia. Renkaatvaihtoon.fi:n ainutlaatuisella hakukoneella saat esille ainoastaan juuri sinun autoosi sopivat tuotteet.

Pyörän halkaisija (korkeus)

Varmista renkaita/vanteita vaihtaessasi, ettei pyörän korkeus muutu. Isommat renkaat voivat ottaa kiinni lokasuojiin, iskunvaimentimiin, jousiin jne.

Pyörän korkeuden saat laskemalla: vanteen koko + rengasprofiili x 2


Renkaan ympärysmitta 

Esimerkki 225/45R17 kokoisella renkaalla:

-225 on renkaan leveys millimetreissä
-45 on renkaan profiili (45 % renkaan leveydestä)
-17 on renkaan koko (sisäläpimitta) tuumissa
Kaava pyörän korkeuden laskemista varten on siis (käyttäen esimerkin tietoja): (17*25.4)+(2*(225*0.45))
Tämä antaa pyörän korkeudeksi 634mm.

Renkaan ympärysmitta vastaa matkaa, jonka pyörä kulkee yhdellä kierroksella. Vaihdettaessa rengasta/vannetta pitää varmistaa, että renkaan ympärysmitta ei muutu yli ±5 % autolle tyyppihyväksyttyjen renkaiden ympärysmitasta.


Esimerkiksi 

-Rengaskoko 225/45-17"
-Esimerkin keskihalkaisija (korkeus) on 634 mm.
Kertaamme pii:llä (3.141592) ja saamme renkaan ympärysmitaksi 1992 mm.
Jos autosi alkuperäinen rengaskoko on 225/45-17" tarkoittaa tämä että voit vaihtaa toiseen rengaskokoon niin kauan kun renkaan ympärysmitta pysyy ±5 % sisällä 1992mm:stä, eli on vähintään 1892 mm ja enintään 2092 mm.


Vanteen koon vaihto

Vaihdettaessa alkuperäistä suurempaan vanteeseen on tärkeää, ettei pyörän ympärysmitta kasva. Tätä kompensoidakseen valitaan matalamman profiilin omaava rengas. Kuva alla.











Alkuperäinen +1 tuumaa +2 tuumaa +3 tuumaa +4 tuumaa


TPMS

(Tyre Pressure Monitoring System), suomalaiselta nimeltään rengaspaineiden valvontäjärjestelmä, tulee EU-vaatimusten mukaan olla kaikissa Euroopan ensirekisteröitävissä autoissa 1. marraskuuta 2014 lähtien.

TPMS on autoon asennettu rengaspaineiden valvontajärjestelmä. Mikäli yhden tai useamman renkaan paine laskee, näytössä näkyy suora ilmoitus automaattisesti ongelman ilmetessä.

Oikeilla rengaspaineilla saavutetaan muun muassa alhaisempi polttoaineen kulutus, renkaan pidempi käyttöikä, vähemmän hiilidioksidipäästöjä sekä parempi ajettavuus.

Renkaatvaihtoon.fi ei tällä hetkellä myy TPMS -järjestelmää eivätkä kaikki asennusliikkeemme voi tällä hetkellä tarjota kyseistä järjestelmää.